De consument is veranderd. En dat schreeuwt om actie. Verschuif de openingstijden doordeweeks naar 13 – 21u. In het weekend van 9 – 21u. Sluit op maandag en dinsdag. Natuurlijk heeft dat impact voor je sociale leven, daar kunnen ze in de horeca over meepraten. Succes heeft vele kanten.
Als klanten zich online oriënteren voordat ze de winkelstraat inlopen, zorg dan dat je online vindbaar bent en er representatief op staat. 70{65614ecc76dc717f5d6a0c32b7816fab5a8b804f5f9653c6a4372b3449a712c3} van je klanten is dagelijks online met tablet of smartphone (cijfers maart 2015). Dat stelt eisen aan je website omdat het scherm van een smartphone veel kleiner is en mensen deze meestal rechtop gebruiken in plaats van liggend. Er zijn maar weinig retailers te vinden die zich hierom bekommeren. Resultaat: veel gemiste kansen.
Elke vaste klant wil op een specifieke manier op de hoogte gehouden worden. Breng dat in kaart en pas de communicatie daarop aan. Dat is na een arbeidsintensieve aanlooptijd veel effectiever en uiteindelijk veel goedkoper dan gewoontegetrouw adverteren. Beloon gebruikers van kosteneffectieve media periodiek met een happy hour, een goodybag of kadobon.
Waar velen een hekel aan hebben is ongemotiveerd personeel dat kletskoek verkoopt. Dat wil helpen wanneer je dat niet wil of juist met elkaar loopt te beppen als je oogcontact zoekt. Toch lijkt vooral zulk personeel de winkelvloeren te bevolken, nog altijd. Als je goed geholpen door gedreven vaklui, dan kom je graag terug.
Sluit je zelf niet op in je branche. Verras je klanten door breed te kijken. Maak seizoensthema’s in je collectie en breid tijdens themaweken uit met producten of diensten die passen in een aansprekende lifestyle. Werk samen met andere retailers, groei via elkaars klantenkring door gezamenlijke acties. Bedenk dat niet tijdens het seizoen als de omzet tegenvalt, maar voordat je gaat inkopen. Zoek elkaar tijdig op.
De consument is veranderd. Niet veranderen is geen optie.